Lohjan Hannu Ruohorinne on ainoana kuljettajana ajanut nyt kolme osakilpailua, sillä hän osallistui myös tammikuussa ajettuun Kolmen kaupan ralliin Savitaipaleella. Kolmanteen osakilpailuun hän vaihtoi ajamaan nuottiluokkaan.
– Pimeässä luokassa olisin ollut ainoa osanottaja, mutta kun siirryin nuottiluokkaan, niin pisteitä oli jaossa enemmän, Opel Kadett -pilotti perusteli vaihtoaan.
Hannu Ruohorinne. 📸 Timo Honkala
Nuottiluokan ennakkosuosikki oli Juha Laaksonen VW Golfilla ja humppilalainen oli avauspätkän nopein. – Kakkosen alussa kampiakselin asentotieto hävisi ja vehkeet parkkiin. Vika paikallistettiin kotona ja alkuperäisen virranjakajan kiinnityspultti oli löystynyt. Harmi – pikkuvika ja hyvät pisteet jäi saamatta, harmitteli Laaksonen.
Laaksosen keskeytettyä Ruohorinne paineli reilun kolmen minuutin voittoon ennen Siuntion Jukka Airaksista (Volvo 240).
– Sanoin ennen lähtöä Laaksoselle, ettei me sinulle pärjätä. Tutustuimme reittiin, mutta ei me nuotista päästy ajamaan. Pitää treenata nuottia vähän. Nyt kun vaihdettiin vakiosyyläri takaisin, niin lämpöongelmatkin ovat selätetty, jutteli voittaja.
Båga pikkuluokan voittoon
Salon Keijo Sakselin ajoi ”kasipätkä” Fiat Specialilla pohjat taukoa edeltäville pätkille, mutta ero Jämsän Vesa Bågaan kasvoi vain 4,5 sekuntiin. Tauon jälkeen Båga painoi Daihatsu Charaden kaasupolkimen pohjaan nousten kärkeen kolmosella. Sakselin keskeytti päätöspätkällä. Båga otti kauden toisen voittonsa ja on sarjassa kuudentena.
Vesa Båga. 📸 Sportkuvat
Saari hurjassa vauhdissa
Alle 1350cc-luokassa Tomi Saari sai Toyota Starletinsa suorastaan lentoon. Nurmoolainen karkasi taukoa edeltävillä pätkillä lähes puolen minuutin johtoon. Mäntän Jouni Leppälahti hävisi kahdella pitkällä enää kymmenkunta sekuntia lisää, mutta maaliin asti Escort ei häntä tuonut.
– Kun avauskisassa oli raskas nollakeli, ei meillä ollut mitään mahdollisuutta Leppäniemen vauhtiin. Nyt oli raikas keli ja auto kulki ihan erilailla, vaikka emme sille olleet mitään tehneet. Tykkäsin kovasti teistä ja niiden luonteesta. Ne sopivat minulle, iloitsi Saari voitosta.
Kakkoseksi ajoi Kiskon Kimmo Mäkilä Suzuki Swiftillä.
Tomi Saari. 📸 Timo Honkala
Laineelle toinen voitto
Paippisten, autourheilun todellinen monitoimimies, Risto Laine jatkoi siitä, mihin Keuruulla jäi. Jo Keuruulla hän ajoi neljä pohja-aikaa, eikä antanut muiden yllättää täällä kertaakaan. Nyt on alla kahdeksan EK:n pohjaputki. Lainehan on ollut tuttu näky myös MM-ralleissa.
– Tultiin nyt tänne, kun on lyhempi matka ja sarja kesken, tuumaili VW Kupla -kuski.
Jämsän Risto Tiinus (Honda Civic) piti loppuun asti kakkossijansa.
Risto Laine. 📸 Sportkuvat
Karhu käväisi pellolla
Ylistaron Joni Karhu otti kauden toisen voittonsa isossa luokassa, missä lisäksi ajavat vuosimallin 1991 – 96 autoja. Kun luokan toinen kilpakumppani keskeytti heti avauspätkälle, niin BMW 325i -kuskille riitti varma maaliintulo.
– Päätettiin ykkösen jälkeen antaa yleisölle viihdettä. Niin annettiinkin, kun kakkosen alussa poistuttiin lievästi pellolle. Takarenkaat olivat niin huonot, ettei päästy edes takaisin tielle ilman työntöapua, selvitti kartturi Jani Alanko.
Joni Karhu. 📸 Sportkuvat
Teksti: Jorma Mikkola