RAT Express Rallisarja

Rantanen vahvisti johtoaan Vesilahdella

Seniorien isossa luokassa ajava Mäntän Petteri Rantanen (BMW 325i) ajoi toisen luokkavoiton RAT Express Rallisarjan toisessa osakilpailussa Vesilahdella ja jatkaa sarjan kärjessä kevättauolle. Toki muitakin kaksi luokkavoittoa ajaneita on, mutta Rantasen luokassa on maksimiosanottajat. Kilpailun nopeimmasta suorituksesta vastasi Lempäälän Samuli Pokela Mitsubishi Lancer Evo5:lla.

Petteri Rantanen ja Aada Rantanen. 📸 Timo Honkala

Vesilahden Racing Companyn järjestämä Vesilahden Liikenne Ralli ajettiin lauantaina 15. helmikuuta keskuspaikkana Vesilahden kirkonkylä ja sen toriläheisyydessä mukavasti pienellä alueella. Kisassa ajettiin neljä erikoiskoetta ja kahden EK:n jälkeen pidettiin huoltotauko. Kaikkiaan reitille lähti 140 autokuntaa ja maalinkin saavutti 110 kilpailijaparia.

Ruohorinne jatkaa Classic Cupin kärjessä

Ainoa kilpailija, joka osallistunut tänä vuonna seitsemästä osakilpailusta koostuvan Classic Cupin kolmeen ajettuun ralliin, on Lohjan Hannu Ruohorinne Opel Kadetilla. Vesilahdessa Ruohorinne vaihtoi luokkaa nuottiluokkaan saadakseen paremmin pisteitä. Luokan aloitti vahvasti Humppilan Juha Laaksonen, mutta avauspätkän pohja-ajan jälkeen matka katkesi teknisiin murheisiin. Ruohorinne ajoi luokan selvään voittoon. Nuotti-nelivedon vei Lahden Pasi Laaksomaa Mitsulla.

Luokkavoittoihin ajoivat nuotittomien sarjassa Jämsän Vesa Båga Daihatsu Charadella (alle 1050cc), Nurmon Tomi Saari Toyota Starletilla (alle 1350cc), Paippisten Risto Laine VW 1030 S:llä (alle 1650cc) ja Ylistaron Joni Karhu BMW 325i:llä ikäkauden 1991 – 1996 yli 2050cc-luokassa.

Pokela päivän nopein

Kun avauskisan voittaja Tuukka Kauppinen oli esittelemässä taitojaan Ruotsin MM-rallissa, niin päivän nopein kuskin tittelin otti Samuli Pokela. Rallisprinteistä tuttu vimpeliläislähtöinen Lempäälässä asuva Pokela oli lähes minuutin nopeampi kuin muut.

Samuli Pokela ja Tuuli Hankaankorpi. 📸 Timo Honkala

Lapuan Mikko Lauhasmaa Ford Escort Mk1:llä voitti nuottiluokan kaksivetoiset ja oli samalla koko kilpailun nopein kahdella pyörällä raapivista. Luokkavoitto heltisi lähes parilla minuutilla.

Mikko Lauhasmaa ja Petri Kolehmainen. 📸 Timo Honkala

Seniorien kaksivetoluokassa vara-autolla lähtenyt Marko Kinnunen keskeytti jo avauspätkällä. Maskun Mika Rantasalo ajoi Opel Kadetilla jokaiselle pätkälle pohjat. Velipoika Esa sinnitteli Astralla mukana tauolle saakka, mutta tauon jälkeen Mika meni menojaan.

Seniorien V1600-luokassa viime vuoden harrasterallisarjan mestari Nurmijärven Matti Väänänen Renault Meganella oli nopein jokaisella pätkällä. Helsingin Jarkko Mustonen ajoi Mini Onella kakkoseksi 21,5 sekuntia jääneenä.

V1600-luokassa Liedon Juha Lehtinen kahden pohja-ajan jälkeen putosi jo kolmanneksi jouduttuaan ajamaan edellisen luokan perässä. Ford Fiesta -pilotti pelasti tilanteen päätöspätkällä lyöden Jussi Sutisen (Ford Fiesta) lopulta 6,6 sekunnilla.

Lada-luokassa saa kilpailla nuotista tai ilman. Siinä Karjalohjan Ville Salmi otti johtopaikan kakkospätkällä ajaen sen jälkeen selvään voittoon.

Myös naisten luokassa on mahdollisuus ajaa nuotista. Nurmijärven Vilma Kivenne löi Renault Cliolla Alavuden vara-autollaan Toyota Starletilla ajaneen Elina Valtaalan reilulla minuutilla.

Kovaa vääntö nuorissa, tunnetut isät kakkosina

Nuorten luokassa odotettiin kovaa kisaa Keuruulla voittaneen Alavuden Iiro Valtaalan (Renault Clio) ja Jämsän Asseri Lindroosin kesken. Siellä kaksikon ero oli 4,9 sekuntia.

Asserilla on kartturina nyt isä-Joonas ja he tempaisivat Iiroon yli 9,3 sekunnin eron avauspätkällä (6,7km). Iiro otti seuraavilla 40 EK-kilometrillä kiinni kolme sekuntia ja eroksi jäi 6,3 sekuntia Asserin hyväksi.

Nuorten HV1000-luokassa Haapamäen Joni Peltonen kasvatti eroa pätkä pätkältä muihin. Peugeot 107 -pilotti vei voiton lopulta 39,1 sekunnin erolla Laukaan Vili Viitaniemeen (Toyota Aygo)

Mika Korvola ylivoimainen

Avauskisassa V1600-luokan voittanut Mika Korvola ei ollut yllätettävissä tällä kertaa. Honda Civiciä kuljettanut isökyröläinen vei voiton puolella minuutilla. Rautalammin Aatu Viljakainen (Peugeot 206) oli mukavasti mukana, mutta ero tuplaantui päätöspätkällä. Paimion Toni Wallin toi Toyota Yariksen kolmanneksi.

BMW Originalissa Sami Kautto Parkanosta oli ylivoimainen ennen Karkkilan Marko Tammista.

Rantanen seniorien ykkönen

Senioreiden kaksivetoisten luokka oli osallistuja määrältään sarjan suurin ja siksi sieltä tulevat korkeimmat pisteet.

Petteri Rantanen vei selvän voiton 31.3 sekunnin erolla avaus- ja päätöspätkällä pohjat ajaneeseen Helsingin Mikko Kanervaan (BMW 325i). Rantanen ei ajanut edes yhtään pohja-aikaa, sillä kakkospätkä meni Vahdon Jyrki Sorjasaaren (Fiat 131 Racing) nimiin ja kolmospätkä Koskenpään Jari Lindenille (Toyota Corolla GT). Kakkossijasta Säkylän Kai Mäkelä (Toyota Corolla GT) jäi 0,2 sekuntia.

Seppälä pisti Huhtalan koville

Kaksivetoisten pikkuluokassa Kankaanpään Kari Viitanen ja Nokian Mika Kaapu pistivät pystyyn kovan kisan Toyota Starleteillaan. Viitanen aloitti pohjilla, mutta Kaapu ”varasti” taukojohdon. Viitanen palasi tauon jälkeen kärkeen. Viitasen voittomarginaaliksi jäi 5,9 sekuntia, kun Kaapu kavensi eroa päätöspätkällä vajaalla sekunnilla.

Väliluokassa Humppilan Tommi Huhtala (Ford Escort RS) avasi vauhdikkaasti. Lopen Mika Seppälä ajoi Opel Astralla kahdet pohjat putkeen siirtyen kärkeen 7,3 sekunnin erolla Huhtalaan. Huhtala otti kuitenkin päätöspätkällä paikkansa takaisin voittaen Seppälän 8,3 sekunnilla. Kolmas oli Palokan Jarmo Leppänen Opel Kadetilla.

Isossa luokassa Parkanon Tommi Laurinaho (BMW M3) oli alusta asti vauhdikkain ja lopulta ainoa, joka pääsi maaliin.

SARJAPISTEET

CLASSIC CUP-SARJAPISTEET