Pokela vei yleiskilpailun selvästi
Kaksinkertainen rallisprintin SM-mitalisti Lempäälän Samuli Pokela otti vielä lyhyen ralliuransa ensimmäisen yleiskilpailun voiton. Myönnettävä on, että tehtävä olisi varmasti haastavampi, jos paikalla olisi ollut avauskilpailun voittaja Tuukka Kauppinen. Mitsubishilla kilpaillut Pokela oli lähes minuutin muita nopeampi. Nelivetoluokan hän vei 1.43,4 erolla Jämsän Petri Honkaseen (Toyota Yaris R-Lite).
Samuli Pokela. 📸 Timo Honkala
– Tämä oli vasta kolmas rallini. Opetellaan vielä nuottien tekemistä. Parempaan suuntaan mennään kisa kisalta. Ralli sujui hienoilla teillä mukavasti ilman mitään riskejä, kertasi päivän tapahtumia 33-vuotias Pokela, jolle nuotit tarjoili avopuoliso Tuuli Hankaankorpi. Sarjassa Pokela on vasta jaetulla 57. sijalla epäonnistuneen avauskisan takia.
Lauhasmaalle makea voitto
Vielä avauskisassa kaksivetoisten nuottiluokkia ajettiin alle ja yli 2050-kuutioisissa ja siellä pikkuluokan autot olivat nopeampia. Vesilahdella luokat yhdistettiin, jotta menestyjillä olisi mahdollisuus saada paremmat pisteet. Tämä sopikin Mikko Lauhasmaalle (Ford Escort Mk1) paremmin kuin hyvin. Eikä tässä kaikki – kun Keuruun kärkikaksikko oli vaikeuksissa heti avauspätkällä, niin se helpotti lapualaisen päiväpuhdetta.
Mikko Lauhasmaa. 📸 Timo Honkala
Pieksämäen Onni Jormanaisen Fiesta Rally4:sta meni kaksi tulppaa heti rallin alussa ja he nilkuttivat tauolle asti. Viimeisellä pätkällä he olivat jo koko rallin nopein kaksivetoautokunta. Keuruun Aleksi Tukiaisen Citikasta katkesi vaihdekeppi ykkösellä ja peli oli menetetty. Kun oli näin paljon vaikeuksia, ajanotossa olisi riittänyt minuutit. Lauhasmaa voitti Paimion Severi Jokioisen (Ford Fiesta R2) lähes kahdella minuutilla. Lauhasmaa oli koko rallin kolmanneksi nopein ja nopein kaksivetoauto kuljettanut.
– Autoa on paranneltu joka paikasta ja nyt tuntui, että kaikki toimi. Ajettiin omaa ajoa, mutta samalla yritettiin menestyä myös yleiskilpailussa. Harvoin pääsee ajamaan näin hyvillä teillä. Nuottia pitää treenata edelleen, jutteli 50-vuotias Lauhasmaa.
Lehtinen vaikeuksien kautta V1600-voittoon
Kun V1600-autojen nuottiluokan avauskisan voittaja Joakim Goman oli samaan aikaan kilpailemassa Kontiolahdella, niin ykköspaikkaa tavoittelemaan lähti kolme kilpailijaa avauskisan kakkosen, Liedon Juho Lehtisen johdolla.
Lehtinen vei Fiestaa vauhdikkaimmin kaksi ensimmäistä erikoiskoetta, mutta Tampereen Otto Pitkänen (Corolla G6) ja Mäntsälän Jussi Sutinen seurasivat muutaman sekunnin päässä.
Juho Lehtinen. 📸 Timo Honkala
Kolmospätkällä Lehtinen ajoi kiinni kaksi minuuttia aikaisemmin lähteneen kilpailijan.
– Saimme edellä lähteneen kiinni kapealla tieosuudella, missä ei ollut ohituspaikkoja. Saatiin kyllä heti tilaa, kun siihen tuli mahdollisuus, selvitti Lehtinen. Vauhdikkaasti kolmospätkän maaliin saapunut Sutinen siirtyi kärkeen ja Lehtinen jäi 7,2 sekunnin takaa-ajoasemaan.
Sisuuntunut Lehtinen ajoi päätöspätkälle reilut pohjat ja vei voiton 6,6 sekunnin erolla Sutiseen. Pitkänen oli kolmas.
– Lähdettiin kisaan voitto mielessä ja kaikki sujuikin hienosti ilman sitä kiinniottoa. Onneksi kaikki kääntyi hyvin, tästä on hyvä jatkaa, juttelit 24-vuotias Lehtinen.
Rantasalot kaksoisvoittoon seniorien kaksivetoisissa
Avauskisan senioreiden nuottiluokan voittaja Marko Kinnunen joutui turvautumaan vuoden verran tallissa pölyttyneeseen VW Golfiin Seatin sijasta. Liekö Golf ollut mustasukkainen, kun hylkäsi Markon heti ykköselle.
– Kun näin Markon tien sivussa, asetin ns. ”safety”-vaihteen päälle. Velipoika ajoi kuitenkin sen verran kovaa, että tauon jälkeen oli lisättävä vauhtia. Saatiin, mitä haluttiin, eli korkeimmat pisteet, nautiskeli Maskun Kadett-virtuoosi Mika Rantasalo. Raisiossa asuva Esa Rantasalo toi Astransa kakkoseksi.
Mika Rantasalo. 📸 Timo Honkala
Väänänen vauhdikkain vaarien vakioissa
Viime vuoden Harrasterallisarjan mestari Nurmijärven Matti Väänänen (Renault Megane) oli hyvässä iskussa. Avauskisan tapaan hän oli nopein jokaisella erikoiskokeella.
Matti Väänänen. 📸 Timo Honkala
– Kyllä oli hieno reitti ja tiet hyvässä kunnossa. Oli ilo päästellä. Auto toi jälleen moitteitta ja nuotti paranee kisa kisalta. Mustosen Jarkko piti huolen, ettei saanut tehdä virheitä, nautiskeli Väänänen.
Jarkko Mustosen Bemari ei valmistunut vielä talven kisoihin, niinpä helsinkiläinen hyppäsi Minin rattiin. Väänäsen vauhti oli liikaa, mutta luokan kakkossija heltisi selvästi lähes minuutin erolla Asko Aaltoon.
Jarkko Mustonen. 📸 Sportkuvat
Vilma Kivenne selkeään voittoon
Toisen polven kilpailija Kari Kiventeen tytär Vilma ei jättänyt epäselväksi, kuka vei naisten luokan. Nurmijärveläinen ajoi jokaiselle pätkälle pohja-ajan kuitaten voiton tyylikkäällä Renault Cliolla reilun minuutin erolla Elina Valtaalaan. Naisten luokassa on mahdollisuus ajaa myös nuotista.
Vilma Kivenne. 📸 Timo Honkala
– Nuotitus on vielä alkuvaiheissa. Teemme Leevin kanssa nuotit ihan normaalisti, mutta vielä välillä luotan kyllä silmään. Kisa meni muuten hienosti, mutta kakkosella rengas tyhjeni ja auto oli hankalasti ajettava, kertasi Vilma päivän tapahtumia.
Valtaala puolestaan lähti pitkästä aikaa matkaan tallin perältä kaivetulla Starletilla.
– Töitä on tehty viimeiseen yöhön saakka. Oudolta tällainen pikkuauto tuntuu Altezzan jälkeen.
Salmi hallitsi Ladoja
Naisten tapaan Lada-merkkiluokassa on mahdollisuus ajaa nuotista. Tätä hyötyä ei käyttänyt voittaja Ville Salmi.
– Täysin pimeään ajettiin, vahvisti karjalohjalainen.
Ville Salmi. 📸 Timo Honkala
Avauskisassa Salmi joutui tekemään töitä loppuun saakka ja nousi voittoon vasta viimeisellä pätkällä. Nyt avauspätkän pohjat vei Juha-Pekka Pohjankivi kymmenyksen erolla, mutta sen jälkeen Salmi otti ohjakset ollen nopein lopuilla pätkillä. Pohjankivi keskeytti tauolla ja Ari Halmela otti Samaralla kakkossijan. Tässä järjestyksessä mentiin maaliin saakka.
– Olosuhteet olivat paljon paremmat kuin Keuruulla. Harmi, kun J-P keskeytti, olisi varmaan ollut tiukkaa vääntöä, jutteli Salmi.
Teksti: Jorma Mikkola