RAT Express Rallisarja

Kauden kuudes osakilpailu kisattiin Salon seudulla

Elfin Harrasterallisarjan kauden 2024 kuudes osakilpailu ajettiin viime lauantaina. Salon seudun Sporttikoneralli on samalla eteläisen aluesarjan kolmas eli toiseksi viimeinen osakilpailu. Kiskon MAK autourheiluseuran järjestämään neljän erikoiskokeen Sporttikoneralliin starttasi 156 kuljettajaparia.

Nuottiluokat

Classik nuottiluokassa (LK8) Peugeot 309 GTI -kuljettaja Jani Soukka jatkoi sarjan kärkikahinoissa voittamalla jälleen luokkansa. Vantaalainen oli kartturinsa Harri Ojalan kanssa vauhdikkain jokaisella erikoiskokeella. Keravalainen Volvo-kuljettaja Jarmo Lindberg taipui yhteisajassa 48 sekuntia.

V1600 nuotti -luokassa (LK9) Vantaan Joonas Ojala ja kartanlukija Juho Koskilammi aloittivat vahvasti. Kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeelle oli tuloksena pohja-ajat ja he pääsivät viettämään taukoa 8,5 sekunnin johtoasemassa. Suzuki Swiftiä ohjastavat lietolaiset Verneri Aallontie ja Reima Heikkilä saivat tauon jälkeen hyvän kirivaihteen päälle, mutta matka loppui kesken. Ojala vei Ford Fiestallaan voiton 5,1 sekunnin erolla päätöserikoiskokeella toiseksi nousseeseen Aallontiehen.

Seniorit V1600 nuotti -luokassa (LK10) lohjalainen kuljettajapari Mikko ja Riikka Haataja ajoivat pohjat kolmelle erikoiskokeelle, mutta kolmannella vierähti minuutin verran ylimääräistä. Tällä kaudella Harrasterallisarjan eteläisen aluesarjan kärkikahinoissa viihtynyt Nurmijärven Matti Väänänen ja kartturi Olli Väänänen ohjastivat Renault Meganen voittoon. He ovat voittaneet luokkansa jokaisessa kolmessa ajetussa Etelä-Suomen osakilpailussa. Haataja nousi Ford Fiestallaan viimeisellä erikoiskokeella neljänneltä sijalta toiseksi.

2WD alle 1600 cc nuotti -luokkaa (LK11) hallitsi ylivoimaiseen tyyliin vantaalainen autokunta Niko Kalmi – Patric Öhman Ford Fiesta Rally 4:lla. Paimiolainen Ford Fiesta R2-kuljettaja Severi Jokioinen nousi kartturinsa Pasi Isokankaan kanssa päätöserikoiskokeella toiseksi, mutta voittaja ehti yli puolentoista minuutin päähän.

Ylivoimainen oli myös 2WD yli 1600 cc nuotti-luokassa (LK12) Kalkkisen Ajari Piironen. Honda Civic Type-R-kuljettaja revitti kartturinsa Jukka Jämsenin kanssa selkeät pohjat jokaiselle erikoiskokeelle. Alusta asti kakkospaikkaa hallussaan pitänyt Tervakoskelainen BMW-autokunta Teuvo ja Tommi Kuparinen jäivät yli puolentoista minuutin päähän. Piironen oli samalla koko päivän vauhdikkain kuljettaja. Taakse jäivät myös kaikki nelivetoautojen kuljettaja.

4WD nuotti-luokassa (LK13) ennakkosuosikkina kisaan lähti rallisprintin Suomen mestari, Talman Tuukka Hallia. Hän ajoikin kartturinsa Janette Taskisen kanssa pohjat avauserikoiskokeelle, mutta päivä kului Subaru Imprezan tekniikkaongelmien kanssa taistellessa. Vantaalainen Kim Niemi ajoi kartturinsa Timo Pitkosen kanssa tasaisen varmasti ja nousi johtoon toisella erikoiskokeella. Yhteisajassa Niemi päihitti Halliaa 5,4 sekuntia.

Senioreiden nuotti-luokassa (LK14) virolainen autokunta Harri Rodendau – Andrus Toom repivät Ford Escortilla kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella selkeän eron kilpakumppaneihin. Vaikka päätöserikoiskokeen pohjat lipsahtivat Citroen C2 autokunnalle Mika Rantasalo – Kari Mäkelä, Rodendau vei voiton yli puolen minuutin erolla.

Ilman nuottia ajaneet luokat

Classic alle 1050 cc -luokassa (LK1) Vesa Båga latoi Daihatsu Charade pohja-ajat kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeelle ja karkasi lähes minuutin johtoasemaan. Viimeisellä jämsäläinen saattoi jo varmistella. Båga vei voiton 50,9 sekunnin erolla vastaavalla kalustolla ajaneeseen Antti Kupariseen.

Classic alle 1650 cc -luokassa (LK2) Ford Escort-kuski Ilpo Holm vietti taukoa 15 sekunnin johtoasemassa. Juha Selänne nipisti Peugeotin ohjaimissa kolmannella erikoiskokeella viisi sekuntia kiinni, mutta Holm varmisti voiton päätöspätkän pohjilla. Salolainen vei voiton 19,3 sekunnin erolla Selänteeseen.

Classic cc-tilavuus vapaa vm. 91-95 -luokassa (LK4) espoolainen Ford Escort-kuljettaja Jorma Isotalo oli ainut osallistuja.

Lada merkkiluokassa (LK5) Kullaan Juha-Pekka Pohjankivi oli VFTS:llä nopein jokaisella erikoiskokeella. Pahin kilpakumppani Ville Salmi putosi kisasta päätöserikoiskokeella teknisten ongelmien vuoksi. Toiseksi nousi Liedon Seppo Penkkala.

Classic 4wd ennen 1996 -luokassa (LK6) Michael Flemming oli Mitsubishi Lancer Evo 3:lla ainut osallistuja.

Seniorit 2WD alle 2250cc -luokassa (LK15) säkyläläinen Kai Mäkelä aloitti kahdella pohja-ajalla ja vietti taukoa puolen minuutin etumatkalla. Kolmannella erikoiskokeella Toyota Corolla GT kuitenkin lipsahti ulos tieltä ja tulokseksi kirjattiin keskeytys. Johtoon nousi Ford Escortin ohjaimissa Karkkilan Jukka Kuosmanen, mutta joutui päätöserikoiskokeella taipumaan Honda Civic Type-R:ää ohjastavalle Petri Oksaselle. Raaseporilaisen voittomarginaali oli 13 sekuntia.

Senioreiden 2WD yli 2250cc -luokassa (LK16) Mikko Valldén latoi BMW M3:lla pohjat kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeelle. Tämä riittikin juupajokelaiselle varmistamaan ykköstilan 16,8 sekunnin erolla Vantaan Esa Puhakkaan. BMW-kuskeille kolmoisvoiton varmisti Helsingin Mikko Kanerva. Hän jäi kakkostilasta ainoastaan 1,4 sekuntia.

Nuorten V2050 (LK18) -luokassa oli mukana ainoastaan tervolalainen Toyota Starlet-kuljettaja Vili Hakala.

V1600 ja Trophy-autot (LK19) oli osallistujamäärältään suosituin luokka. Reitille starttasi peräti 19 autokuntaa, joista maaliin selvisi 14. Voittotaistelu oli tuttuun tyyliin sekuntipeliä. Ennen taukoa pätkäpohjia kirjattiin Isokyrön Mika Korvolalle sekä salolaiselle Jonne Wallinille. Honda Civic:iä ohjastava Korvola oli tauolla 3,5 sekuntia edellä. Korvola pystyi pohja-aikoihin myös kahdella viimeisellä. Toyota Yarista ohjastava Wallin jäi voittajasta 13,5 sekuntia. Päätöserikoiskokeella yhden sijan noussut Mini One-pilotti Erkka Lindstedt taipui puolisen minuuttia lisää.

H2050 (LK20) -luokassa oli mukana ainoastaan Vaajakosken Jan Talso Nissan Almera GTI:llä.

BMW Original -luokassa (LK21) Joni Karhu luopui pohja-ajoista ainoastaan päätöserikoiskokeella. Ylistarolainen vei voiton 19,5 sekunnin erolla Karkkilan Marko Tammiseen.

2WD alle 1650cc HR/Proto -luokassa (LK22) Salon Tuomo Minkkinen oli avauspätkällä luokan viimeinen, mutta jo seuraavalla nousi johtoon. Kärkitila pysyi hallussa maaliin saakka. Myöskin Toyota Starlettia ohjastanut Lohjan Jani Kavander taipui voittajalle 8,6 sekuntia.

2WD alle 2250cc HR/Proto -luokassa (LK23) lietolainen Mika Korhonen nousi johtopaikalle kolmannella erikoiskokeella ja nappasi Honda Civic Type-R:n ohjaimissa voiton 10,8 sekunnin erolla porilaiseen Ford Fiesta-kuljettajaan Olli-Pekka Konoseen.

2WD yli 2250cc HR/Proto -luokassa (LK24) Volvo-kuljettaja Jouni Alenius pysyi johdossa startista maaliin. Pertteliläinen saalisti voiton yli minuutin erolla vilppulalaiseen BMW-kuljettajaan Santeri Tarkkaseen.

4WD (LK25) maaliin selvisi ainoastaan Jan Jörg Audi S3:sen ratissa.

Ladyt (LK26) -luokkaan starttasi neljä autokuntaa. Maaliin selvisi ainoastaan Toyota Corolla GT:tä ohjastava Juulia Suvinen. Kolholainen nousi johtoon toisella erikoiskokeella.

Aloittelijat -luokan (LK27) voittoon ajoi Riihikosken Henri Pensikkala ja Classic-lisäluokan vauhdikkain oli Someron Petri Fonsell.