RAT Express Rallisarja

Harrasterallisarjan Pohjoisen aluesarja ajettiin päätökseen Juuassa

Elfin Harrasterallisarjan seitsemäs ja samalla Pohjoisen-Suomen aluesarjan päätösosakilpailu Juuka-ralli ajettiin lauantaina 10.8. Pohjois-Karjalan teillä. Ralli Team Kainuun järjestämässä kisassa oli ohjelmassa neljä erikoiskoetta ja viitisenkymmentä EK-kilometriä.

Classik alle 1650cc-luokkaa (LK2) hallitsi ylivoimaiseen tyyliin Jokirinteen Jouni Kumpulainen. Avangeria ohjastava kuski ajoi pohjat jokaiselle erikoiskokeelle ja päihitti toiseksi sijoittunutta Joensuun Tomi Kareista lähes kolmella ja puolella minuutilla. Classik yli 1650cc-luokassa Jyrki Putila (LK3) pysyi myös johdossa koko kisan ajan. Leppävirtalainen Escort-pilotti vei voiton yli minuutin erolla kokkolalaiseen Kimmo Herroseen. Classik 4wd-luokkaan (LK6) starttasi ainoastaan Joensuun Tauno Pakarinen Cosworth Escortilla.

V1600 nuotti-luokassa (LK9) alkumatkasta tiukimmin voitosta väänsivät Tuupovaaran Matias Nevalainen ja Joensuun Roope Silvonen. Tauolla eroa oli Silvosen hyväksi ainoastaan 0,1 sekuntia. Nevalainen ja kartanlukija Mikko Lukka nousivat Toyota Auriksella johtoon kolmannella erikoiskokeella ja pitivät paikkansa maaliin saakka. Silvonen epäonnistui päätöserikoiskokeella ja kakkospaikalle nousi Oulun Joakim Goman, kartturinaan Patrik Goman. Senioreiden V1600 nuotti-luokassa (LK10) Matti ja Olli Väänänen ajoivat Renault Meganella pohjat jokaiselle EK:lle. Mauri ja Maria Väänänen jäivät yhteisajassa lähes minuutin.

2wd alle 1650cc nuotti-luokkaa (LK11) hallitsi Onni Jormanainen kartturinaan Tommi Suihkonen. Toyota Starlet-autokunta huimasteli pohjat jokaiselle EK:lle. Belgialainen Charles Tsjeon kartturinaan Jarkko Miettinen jäivät yhteisajassa yli minuutin. Pohjoisen aluesarjan kärkitiloista vääntänyt Petri Koski joutui keskeyttämään tauolle Starletin tekniikkavikaan.

Päivän nopein kuski löytyi luokasta 2wd yli 1650cc nuotti-luokasta (LK12). Honda-kuljettaja Esa Kortelainen aloitti hurjalla vauhdilla. Hän oli kartturinsa Arto Romppasen kanssa BMW:tä ohjastanutta Vesa Hirvosta avauserikoiskokeella peräti 13 sekuntia nopeampi. Hirvonen ja kartanlukija Lassi Turunen ajoivat niukat pohjat seuraavalle. Kolmannella EK:lla Kortelainen lipsautti ulos tieltä ja Hirvonen ajoi selkeään voittoon. BMW:tä käskenyt Juankosken Lauri Heikkinen kartturinaan Marko Miettinen jäivät yhteisajassa toista minuuttia. Hirvosen aika oli päivän nopein mukaanlukien myös nelikkokuskit.

4wd nuotti-luokassa (LK13) ennakkosuosikki Suomussalmen Kai Hyttinen kartturinaan Ida Hyttinen aloitti johdossa. Pahin kilpakumppani Ilomantsin Tapio Lauronen joutui keskeyttämään toiselle erikoiskokeelle tekniikkavikaan. Hyttisillä oli kolmen erikoiskokeen jälkeen jo yli minuutin johtoasema, mutta kisa loppui päätöserikoiskokeelle Mitsubishin tekniikkavikaan. Voittoon nousi Skoda Fabia -autokunta Klaukkalan Kees Burger – Teemu Arminen.
Senioreiden 2wd nuottiluokkaan (LK14) starttasivat ainoastaan BMW-kuskit Kontiolahden Pauli Sinkkonen ja Haaparannan Juha Talvitie. Sinkkosen matka päättyi jo avauserikoiskokeelle tekniikkavikaan. Talvitie lipsautti ulos tieltä päätöserikoiskokeella.

Pohjoisen ja valtakunnan Harrasterallisarjan kärkitiloista taisteleva Reettu Rönkkö johti nuorten V1600-luokkaa (LK17) viimeiselle erikoiskokeelle saakka. Iisalmelaisen Honda kuitenkin päätyi kattokerhoon ja voittoon nousi VW Poloa ohjastava Liperin Aleksi Hiltunen. Iisalmelainen Renault Clio-kuljettaja Sakke Säisä jäi yhteisajassa puolitoista minuuttia. Nuorten H2050-luokkaan (LK18) starttasi ainoastaan tervolalainen Toyota Starlet-kuljettaja Vili Hakala. V1600 ja 1400cc Trophy-autot-luokassa (LK19) Isonkyrön Mika Korvola ja Kontiolahden Sami Sorjonen kävivät alkumatkasta hyvää vääntöä. Kisan puolessa välissä Korvola johti kahdella sekunnin kymmenyksellä. Honda hyytyi kolmoselle ja Suzukia ohjastanut Sorjonen nousi voittoon puolen minuutin erolla kiiminkiläiseen Peugeot-kuskiin Kari Kujalaan.

BMW Original-luokan (LK21) vei nimiinsä Jukka Anttila ja H2050-luokan (LK20) Santeri Karvonen.
Senioreiden 2wd alle 2250cc-luokkaa (LK15) hallitsi joensuulainen Toyota Corolla GT-kuljettaja Kimmo Hassinen. Kisa päättyi kuitenkin päätöserikoiskokeelle 40 sekunnin johtoasemasta tekniikkavikaan. Voittoon nousi Kontiolahden Riku Turunen Opel Astran ohjaimissa. Senioreiden 2wd yli 2250cc-luokkaa (LK16) puolestaan hallitsi Kuopiolainen Jukka Julkunen Bemarillaan.

Ilman nuottia ajaneiden nelikkojen luokassa (LK25) Audi A3:sta ohjastanut Kontiolahden Jouni Kukkonen päihitti vaivaisella puolella sekunnilla Varpaisjärven Mitsubishi-kuskin Jukka Lappalaisen.

Ilomantsin Petri Lehtinen ja toinen BMW-kuljettaja, Joensuun Ari Sirkkiä väänsivät HR/Proto 2wd yli 2250cc-luokan (LK24) ykköstilasta. Sirkkiä kävi kolmannen erikoiskokeen jälkeen johdossa, mutta Lehtinen kiilasi jälleen piikkipaikalle viimeisellä.

Pohjoisen aluesarjan voitosta taistellut Jani Kuivaksen kisa sujui nousujohteisesti. Kiiminkiläinen Citroen C2-kuljettaja nousi vähitellen kolmostilalta voittoon. Iiläinen Toyota Starlet-kuljettaja Henri Berg taipui Kuivakselle ainoastaan alle kolme sekuntia.

HR/Proto 2wd alle 2250cc-luokan (LK23) johdossa aloitti Renault Clio-pilotti Martin Salmela. Ylivieskalainen joutui kuitenkin keskeyttämään kolmannelle erikoiskokeelle. Joensuun Arttu Suutarinen nousi Hondan ohjaimissa voittoon.
Lady-luokassa (LK26) Kolhon Toyota Corolla GT-kuljettaja Juulia Suvinen nousi päätöspätkän pohjien ansiosta voittoon. Ylivieskalainen Tanja Rautio jäi Ford Fiestalla 12 sekuntia.

Aloittelijoissa (LK28) vauhdikkain oli kuopiolainen Teemu Holopainen BMW:n ohjaimissa. Ford Escort -merkkiluokkaa (LK27) hallitsi vakuuttavin ottein Pekka Moilanen. Suomussalmelainen nakutti pohja-ajan jokaiselle erikoiskokeelle. Ylämyllyn Petri Silvennoinen jäi yhteisajassa puolisen minuuttia.

Lopputulokset: https://www.rallitulokset.fi/Juuka2024/index.php?val=5